Koetsen

Wij beschikken over twee authentieke wedstrijdkoetsen: een dos à dos en een stanhope-phaeton . Verder hebben wij nog een replica-spider en een marathonrijtuig.

Dos à dos

dos-a-dos-1Deze koets komt uit de verzameling van wijlen baron Jean Casier en wordt gebruikt in wedstrijden . Zij is gebouwd rond 1900 door koetsenbouwer Bobillier uit Pontarlier in Frankrijk.

dos-a-dos_03De dos à dos is altijd een prettig rijtuig geweest.

Door de korte wielbasis is het zeer wendbaar.

Hier zit men werkelijk rug aan rug (dos à dos).
Aan de achterzijde is er een scharnierende klep die gebruikt wordt als voetsteun.

dos-a-dos-2Het wordt ook als jachtwagen gebruikt en kan gereden worden zowel met gareel- als met luxe borsttuigen.
Ofschoon het een typisch herenrijtuig is wordt het ook toegestaan dat een dame met dit rijtuig rijdt.
De meesten hadden een zwarte bak en een geel onderstel. Een fijne bies ontbreekt ook hier niet.
De bekleding is blauw of groen laken of zwart leer.

 

top

 

Stanhope phaeton

stanhope-phaeton-01Onze stanhope phaeton wordt eveneens gebruikt in wedstrijden. Deze is gebouwd rond 1890 door koetsenbouwer Labourdette. Labourdette was één van de vier beste koetsenbouwers uit Parijs.

stanhope-phaeton-02

 

De stanhope phaeton werd rond 1830 ontworpen door Lord Stanhope.

Voor de bouw van dit type rijtuig , een duidelijk voorbeeld van het streven om lichtere rijtuigen te bouwen, werd gebruik gemaakt van vier ellipsveren.

De bouw vertoont veel overeenkomst met de Demi-mail phaeton, echter met dit verschil dat de kast van het rijtuig is ingesneden waardoor een kleinere draaicirkel kon worden gereden.

stanhope-phaeton-03Kenmerkend voor dit type rijtuig is de bokzit, waarvan de hoeken zijn afgerond.

 

 

 

top

 

Spider

SpiderOns spider rijtuig is een replica-spider gebouwd door koetsenbouwer Van den Heuvel in Valkenswaard. Dit rijtuig beschikt over schijfremmen wat de veiligheid ten goede komt. De replica-spider gebruiken wij vooral voor recreatieve wandelingen en bij de opleiding van jonge paarden.

De spider of spider-phaeton rekent men tot de herenwagens. Ze vinden in de zogenaamde High Flyer (1780) hun ontstaan. Door de uitvinding van de drukveer in 1818 is hieruit geleidelijk aan de spider-phaeton ontstaan.

Het is uitgegroeid tot een sportrijtuig dat tot op heden niet meer weg te denken is.

Oorspronkelijk stond het hoofdzakelijk bekend als sportrijtuig van de gegoede klasse, maar al gauw werd het gebruikt voor wedstrijden. Later zag men het ook op wedstrijden om de jonge- en kampioenenpaarden te showen.

Het kan zowel door de koetsier als door de eigenaar zelf gereden worden. Deze wagens zijn voorzien van een knechtenbank en sommige van een inklapbare kap. Het is een driepersoons rijtuig met twee zitplaatsen vooraan en één achter, het zogenaamde knechtenbankje.

De bekleding was van blauw laken. Het rijtuig had een lakleren schild en spatborden en fijne platte lantaarns. Naar keuze kon het met één of twee paarden gereden worden.

top

 

Marathonrijtuig

Het marathonrijtuig beschikt over luchtbanden en is comfortabel bij gebruik op de openbare weg. Het word vooral gebruikt voor trainingen.

top

Reacties gesloten